Początek roku szkolnego to przejmująca chwila dla większości dzieci, szczególnie po tak długiej przerwie wywołanej pandemią. Dzieci ze spektrum autyzmu w tym z Zespołem Aspergera przeżywają ten moment podwójnie. Bez względu na to, czy jest to pierwszy rok nauki, czy powrót po wakacyjnym odpoczynku, warto wcześniej zadbać o jego komfort i dobre samopoczucie w szkole. Krzysztof Tokarski, psycholog, z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku radzi, jak się do tej chwili przygotować.
Czym jest spektrum autyzmu?
Trudności, na jakie może napotkać dziecko ze spektrum autyzmu w pierwszych dniach w szkole
W jaki sposób przygotować dziecko ze spektrum autyzmu do powrotu do szkoły
Idealnie napisana opinia o spektrum autyzmu zawiera w sobie charakterystykę dziecka pod względem zaburzeń sensorycznych i trudności zlokalizowanych w triadzie autystycznej oraz zalecenia dla opiekunów i nauczycieli szkolnych. Jeżeli to możliwe warto, poinformować innych rodziców czym charakteryzuje się zaburzenie naszego dziecka np. na zebraniu rodziców. Brak wiedzy, rodzi różne niepotrzebne konflikty i przede wszystkim brak zrozumienia.
Wybierając szkołę, należy kierować się przede wszystkim doświadczeniem grona pedagogicznego – odpowiedzmy sobie na pytania – czy szkoła miała do czynienia z dziećmi ze spektrum autyzmu? Jeśli tak, to jak wyglądały doświadczenia szkoły i rodziców takich dzieci w tym zakresie? Czy szkoła ma przeszkoloną radę pedagogiczną – czy wiedzą czym jest spektrum autyzmu, jak się objawia, jakie mają trudności z dziećmi, jak je rozwiązują, czy są otwarci? Zaletą placówki na pierwszy rzut oka, może być jej wielkość. Im mniejsza szkoła, tym z reguły lepsze warunki dla autystów. Ważne są też ciche dzwonki, spokojna okolica, ładne, zadbane pomieszczenia klasowe, mała ilość uczniów w klasach, liczne pomoce naukowe, nowoczesny i zadbany sprzęt. Co ciekawe – priorytetem dla dziecka w spektrum wcale nie musi być szkoła prywatna czy elitarna. W wielu przypadkach dyrektorzy szkół publicznych o wiele bardziej starają się o rozwój wiedzy swojej kadry nauczycielskiej.
Nie zapominajmy o wytłumaczeniu samemu dziecku, czym jest spektrum autyzmu. Im młodszy maluch, tym bardziej otwarty i akceptujący świat takim, jaki jest. Zwlekanie z przekazywaniem ważnej wiedzy na temat zaburzeń, które posiada, skutkuje brakiem akceptacji samego siebie i pogłębiającej się frustracji i depresji.
Przygotowanie dziecka do zmian spowodowanych wymogami sanitarnymi w szkole
Na zakończenie
Autorem artykułu jest Krzysztof Tokarski, psycholog, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, twórca konta na You Tube Psychologia ZA