W WSB w Bydgoszczy uruchomiono nowoczesny Neurolab. Sprzęt
Neurolab powstający w Bydgoszczy składa się ze specjalistycznego sprzętu, jakim jest EEG oraz sprzęt do okulografii, czyli eye-tracker. Pierwszy z nich, najczęściej wykorzystywany w celach medycznych, coraz częściej stosowany jest do badania funkcjonowania mózgu w czasie rzeczywistym podczas przetwarzania informacji, komunikatów wizualnych czy krótkich filmów reklamowych. Ten sprzęt stosowany jest w praktyce na przykład w neuromarketingu. Najważniejsze w neuromarketingu wydaje się to, że przynosi on twarde dane dotyczące reakcji człowieka. W oparciu o wyniki badań można stworzyć wiarygodne wytyczne dla działań marketingowych.
Neuromarketing pozwala zrozumieć, w jaki sposób klienci podejmują decyzje zakupowe. Wyniki, których dostarczają działania neuromarketingowe, nierzadko weryfikują wiedzę zebraną dzięki badaniom fokusowym czy wywiadom. Czasami podczas porównania okazuje się, że wyniki badań psychofizjologicznych i fokusowych mają niewiele wspólnych punktów.
dr Magdalena Zubiel-Kasprowicz, wykładowca na kierunku psychologia
Wśród zakupionego sprzęty znajduje się m.in.:
EEG: Elektroencefalograf rejestruje czynności mózgu za pomocą elektrod podłączonych do skóry głowy. Rejestrują one zmianę potencjału elektrycznego na skórze, pochodzącą od neuronów znajdujących się w korze mózgowej. Zapis przedstawiony jest w formie fal - w zależności od częstotliwości zwanymi delta, theta, alfa, beta i gamma.
Eye-tracking: Obserwacja ruchu gałek ocznych pozwala na wskazanie, na czym koncentruje się wzrok badanego. Są to tzw. badania eye-trackingowe, których rezultatem są mapy cieplne, pokazujące, które elementy obrazu lub tekstu przykuły na dłużej uwagę widza.
Neurolab służyć będzie celom naukowym jak i celom dydaktycznym. W ramach przedmiotów na kierunku Psychologia, Psychologia w biznesie czy Zarządzanie studenci będą mieli szanse przećwiczyć stosowanie tego sprzętu w trakcie samodzielnie wykonywanych badań.