Są osoby, które lubią po prostu być. Posiedzieć sobie po cichu i nie robić wokół zamieszania. Jak wiadomo, introwertycy, w przeciwieństwie do ekstrawertyków, to ci, którzy zgodnie z typologią Junga ukierunkowani są na doznania wewnętrzne.
To wszyscy, którzy bardziej wolą słuchać niż mówić, czytać książki niż brać udział w imprezach, pracować samodzielnie niż w zespole. I nie można, niestety, powiedzieć, że w dzisiejszym świecie i kulturze fast talk są to zachowania mocno pożądane.
Zrozumieć introwersję
Na introwertyków i ich cechy zwraca uwagę Susan Cain w książce pt.: „Ciszej, proszę”. Identyfikuje osoby, które po prostu bardziej podatne są na przestymulowanie. I gdy inne dzieci śmieją się i cieszą, kiedy rodzice podkręcają głośniej muzykę, to mały introwertyk może wtedy zanosić się płaczem, ponieważ zbyt głośna muzyka po prostu mu przeszkadza. Dyskomfort sprawiać może również zbyt intensywne światło, szum klimatyzatora, kilka toczących się równocześnie głośnych rozmów, a nawet zdjęcie skarpetki na plaży lub metka w ubraniu, która drażni skórę. Cain wskazuje, że do szczęścia dla introwertyka często potrzebna jest dużo mniejsza dawka danego bodźca. Potwierdzają to również inne badania. Psycholog Elaine Aron opisuje wysoko wrażliwe osoby (ang. Highly Sensitive Person), które odbierają świat „bardziej”. Mają nie tylko wyższą wrażliwość przetwarzania sensorycznego, wysoką reaktywność emocjonalną ale również umiejętność głębszego przetwarzania informacji oraz dostrzegają subtelności i niuanse. E. Aron charakteryzuje je akronimem: DOES – od angielskich słów: D jak depth of processing – głębia przetwarzania, O od „overstimulation” – przestymulowanie, E jak „emotial reactivity” – reaktywność emocjonalna, S jak „sensing the subtle”. Osoby takie szybciej wyczują dziwną atmosferę i klimat podczas spotkania, dostrzegą grymas niezadowolenia na twarzy rozmówcy, których nie zobaczą inni, mają także bardziej wyczulone zmysły smaku czy zapachu. Ponieważ są bardziej empatyczne, charakteryzuje je niezgoda na cwaniactwo i krzywdę innych. Również przemoc i niesprawiedliwość ranią ich uczucia bardziej niż innych i często płaczą podczas oglądania romantycznych scen.
O ile odnośnie HSP identyfikowane jest jako posiadanie ww. cech, są również tacy, którzy próbują porównywać introwertyzm lub HSP z lekkim zespołem Aspergera, charakteryzującym m.in. osoby, które nie lubią zmian i mogą mieć problem z nawiązywaniem kontaktów, podając przykłady, że wielu znanych ludzi ze świata sportu i telewizji zmaga lub zmagało się z tym zaburzeniem, np. Tim Burton (reżyser), Robin Williams (aktor), Al Gore (polityk) czy Leo Messi (piłkarz). Co ciekawe, zwiększona wrażliwość zewnętrzna, związana z tym, że introwertycy posiadają o wiele mniejszą tolerancję na bodźce niż ekstrawertycy i bycie wysoko wrażliwą osobą to cecha wrodzona, uwarunkowana biologicznie. Innymi słowy, introwertyzm i wysoka wrażliwość dostajemy w prezencie od naszych przodków, najprawdopodobniej są dziedziczne.
Introwertyk na konferencji
Jest takie powiedzenie „Fake It till You make It”, ale czy jedyne wyjście jest takie, że introwertycy muszą nauczyć się udawać? Przykład, który temu zaprzecza pochodzi z konferencji Electronic Entertainment Expo (E3) w Los Angeles, na której uczestnicy przedstawiali swój genialny elevator pitch. To szybka, kilkuminutowa prezentacja swojego pomysłu na biznes przed potencjalnym inwestorem. Powinna być przygotowana perfekcyjnie, ponieważ idea pitchowania jest taka, że trzeba nie tylko interesująco wyjaśnić, o co nam chodzi, ale zrobić z tego inspirujące show. Kiedy skromny Szwed, Martin Sahlin, dyrektor Coldwood przedstawiał pomysł na grę swojego zespołu, publiczność i wszyscy starzy wyjadacze widzieli, że był bardzo mocno zestresowany. Najprawdopodobniej pierwszy raz występował przed tak licznym gronem osób, ale, mimo że głos mu się łamał, a ręce trzęsły, to o nim mówiono następnego dnia w kuluarach konferencji. Zrobił piorunujące wrażenie, ponieważ potrafił się przełamać, a jego dobrze ułożone, przemyślane wcześniej i przygotowane de facto wystąpienie było jednocześnie mocno autentyczne. Pełne pasji i wiary w to, co mówi i robi. Okazuje się zatem, że będąc introwertykiem w wyjątkowy sposób, można zapisać się w pamięci uczestników, a nawet wygrać konferencję! Przekonała się o tym również Amy Cuddy podczas swojego wystąpienia na Ted Talks.
Zawody dla introwertyka
Czy w świecie, w którym bardzo wielu ludzi lubi mówić, zaś o wiele mniej słuchać, nadchodzi czas słuchających introwertyków? Wbrew pozorom introwertyk to nie tylko stereotypowy księgowy, czy informatyk. Istnieje wiele zawodów, w których osoby uważne, introwertyczne, empatyczne i czułe na bodźce zewnętrzne, mogą budować swoją markę osobistą. Na przykład:
- Stomatolog, który precyzyjnie i empatycznie skupiony na zabiegu w ten sposób wykazuje dbałość o relację zarówno z małym, jak i dużym pacjentem. Łatwo sobie wyobrazić, że zbyt wygadany, nakręcony i perorujący lekarz, który nachylając się nad pacjentem, przeprowadza jednocześnie leczenie kanałowe to nie najlepszy pomysł.
- Sprzedawca, który nie musi nakręcać makaronu na uszy jak Leonardo di Caprio w filmie Wilk z Wall Street. Wręcz przeciwnie, dziś sukcesy zaczynają odnosić handlowcy, którzy analitycznie, rzeczowo i spokojnie potrafią najpierw wysłuchać i zdiagnozować klienta, zamiast zamęczać go frazesami na temat produktu lub usługi.
- Jak pokazuje historia, osoby, które nie przepadają za towarzystwem mogą być zarówno CEO, czyli prezesami, jak i liderami. Introwertykiem był Mahatma Gandhi czy Bill Gates, którzy pokazali jak bardzo skuteczne i efektywne mogą być powściągliwość i ostrożność wsparte przemyślanym i perfekcyjnym przygotowaniem.
Źródło: Unsplash.com
Jak odnaleźć się na rynku pracy? Rady dla introwertyka
Znane jest kolejne powiedzenie: „Marka osobista to to, co ludzie o tobie mówią, gdy wychodzisz z pokoju”. W wielu firmach i organizacjach są osoby, o których mówi się, że: "on/ona nie odzywa się za dużo, ale jak już coś powie, to idealnie w punkt". Marka osobista to autentyczne i spójne JA. To spójność wyrażana w komunikacie, jakie niesie się w świat, w poglądach, działaniach, a także w wizerunku, który również ma bardzo duże znaczenie. Dlatego ważne jest to, w jaki sposób jako introwertyk postrzegasz samego siebie.
Warto, abyś odpowiedział/a sobie na 4 fundamentalne pytania:
Warto, abyś odpowiedział/a sobie na 4 fundamentalne pytania:
- Kim jestem teraz?
- Jakie mam talenty, mocne strony, pasje?
- Jaki komunikat chce nieść światu?
- Kto jest odbiorcą mojej marki?
Nie potrzeba zatem tutaj na siłę otaczać się innymi ludźmi – open space w biurze to kiepskie miejsce dla introwertyka. W rozwoju zawodowym pomoże raczej biurko na uboczu lub po prostu praca z domu. Drogą do sukcesu jest umiejętne wykorzystanie wysokiej wrażliwości jako mocnej strony, poprzez np. stwarzanie przestrzeni w celu skupienia i koncentracji oraz wnikliwego wysłuchania potrzeb rozmówcy. Bo przemyślana i skupiona na drugiej osobie komunikacja to dziś ogromna wartość! Jako cierpliwy i wnikliwy introwertyk o wiele szybciej i bardziej umiejętnie odczytasz drobne sygnały mowy ciała niż powierzchowny ekstrawertyk. Wielu introwertyków wygrało poprzez swoją dokładność, przygotowanie, zmysł obserwacji, odpowiednie zadawanie pytań i umiejętność skupienia. Dlatego:
- Szybciej odnajdziesz się podczas ukierunkowanego na długofalowe działanie pisania bloga niż wrzucania ad hoc fotek na Instagramie.
- Powinnaś/powinieneś budować swoją markę poprzez założenie grupy, tematycznego forum internetowego np. na LinkedIn czy GoldenLine, również skupić się na pisaniu artykułów na tematy, w których czujesz się ekspertem.
- Warto również, abyś pomyślała/pomyślał nad napisaniem poradnika albo książki, która na pewno mocniej uwiarygodni Twoją pozycję i dokonania w branży niż płynna elokwencja ekstrawertyka.
Osoby wysoko wrażliwe często różnie o sobie myślą i różne określenia na swój temat słyszą: „Jesteś przewrażliwiony / przewrażliwiona”, „Jesteś jakaś dziwna/dziwny”, „Nie przesadzaj”, „Nie bądź takim odludkiem”. Dlatego pamiętaj, że nadmiar bodźców to niekoniecznie Twój problem. Bardzo ważna jest świadomość posiadania cech charakteru osoby introwertycznej oraz tego, że cechy te są jak najbardziej w porządku. Istotne jest również zadbanie o swoje potrzeby. Introwertycy potrafią czuć, że żyją właśnie wtedy, kiedy po cichu roztrząsają jakiś problem. Dlatego nie możesz zapominać, jak ważna jest dla Ciebie dbałość o odzyskiwanie energii w zaciszu domowym. Jako introwertyk/introwertyczka w samotności ładujesz swoje akumulatory i odzyskujesz siły. Warto o tym pamiętać przed każdym istotnym spotkaniem zawodowym, czy rozmową kwalifikacyjną. A wtedy podczas wystąpienia odpowiednie wrażenie murowane!
Obiecany test osobowości po polsku https://www.16personalities.com/pl
Obiecany test osobowości po polsku https://www.16personalities.com/pl
Źródło: Unsplash.com
A jeśli chcesz wiedzieć, jakie masz dziś mocne strony i które cechy rozwinąć, aby odnosić sukcesy w handlu i sprzedaży, zapraszam do skorzystania z diagnozy FSA, czyli najlepszej metody gwarantującej wzrost i nową strategię sprzedaży https://monikarozycka.pl/oferta/diagnoza-finxs-sales-assessment/
Autorką artykułu jest dr Monika Różycka, Prodziekan ds. Studenckich i Dydaktyki
Wydziału Ekonomicznego w Szczecinie.
dr Monika Różycka