Rok 2023 będzie wyzwaniem dla branży rekrutacyjnej. Rekruterzy zwracają uwagę nie tyle na brak kandydatów, ile na ich jakość. Firmy prześcigają się w poszukiwaniu najlepszych, potencjalnych pracowników, oferując im m.in. szeroki pakiet benefitów, możliwość pracy zdalnej oraz dopracowane działania employer brandingowe. Zapominają jednak o najważniejszych kwestiach, które dotyczą samego procesu rekrutacyjnego i popełniają błędy.
Oto 5 wskazówek dla pracodawców
- Udział managera w procesie rekrutacyjnym. Na rozmowie powinien być obecny przyszły, potencjalny przełożony kandydata. Głównie dlatego, że to on podejmuje finalną decyzję o zatrudnieniu. Ponadto należy pamiętać o tym, że kandydat również wybiera swojego, przyszłego managera i chce go poznać, zanim jeszcze rozpocznie pracę. Niestety nie zawsze managerowie umożliwiają kandydatom poznania siebie podczas procesu rekrutacyjnego lub, co gorsza, pokazują się wyłącznie od złej strony.
- Brak informacji o etapach rekrutacji. Kandydat powinien wiedzieć, jak będzie przebiegał proces rekrutacyjny. Ludzie z natury boją się najbardziej tego, czego nie znają, dlatego to bardzo ważne, aby przyszli pracownicy wiedzieli, co ich czeka. Taka praktyka z pewnością zmniejszy poczucie stresu, dzięki czemu zadowolenie kandydatów z przebiegu rekrutacji będzie większe.
- Brak przestrzeni na pytania kandydata. Bardzo często na pytanie: "Co Ci się najbardziej podobało podczas rozmowy rekrutacyjnej?" kandydaci odpowiadali: możliwość zadawania pytań. Mimo że to standardowa praktyka, wciąż wielu pracodawców jej nie stosuje. Kandydat powinien zdobyć wszystkie informacje, które są dla niego istotne. Jeśli kończy rozmowę rekrutacyjną, nie mając wiedzy dotyczącej swojego, przyszłego zatrudnienia, prawdopodobnie go nie podejmie.
- Zbyt długi proces decyzyjny. Nie chodzi tylko o przeciąganie samej decyzji o zatrudnieniu, a o rozciąganie procesu na wiele tygodni. Najpierw w grę wchodzi czas zbierania aplikacji, później pierwszy etap rekrutacji, następnie często drugi etap, który polega na wykonywaniu zadań rekrutacyjnych. Takie działania powinny być wcześniej zaplanowane przez dział HR i umieszczone w harmonogramie. Kandydat powinien wiedzieć, kiedy może spodziewać się kolejnych etapów i oczywiście decyzji o ewentualnym zatrudnieniu. Należy pamiętać, że kandydaci biorą często udział w wielu procesach rekrutacyjnych. Jeśli konkurencyjna firma sprawnie zakończy rekrutację wcześniej, to jesteśmy na przegranej pozycji.
- Brak odpowiedniego feedbacku. Ten punkt jest zdecydowanie najważniejszy. Nawet gdy cały proces rekrutacyjny zostanie przeprowadzony prawidłowo, brak dobrego jakościowo feedbacku może negatywnie wpłynąć na doświadczenia kandydata. Jednak co oznacza dobry jakościowo feedback? Jest to uargumentowana informacja zwrotna skierowana do kandydata, w przypadku odmowy przyjęcia do pracy. Powinna być sformułowana w taki sposób, aby kandydat wiedział, co powinien poprawić i tym samym w przyszłości zwiększyć swoje szanse zatrudnienia. Trzeba też wspomnieć, że niektóre firmy w ogóle nie informują kandydata o swojej decyzji. Taka sytuacja jest niedopuszczalna.
Przeprowadzenie poprawnego procesu rekrutacyjnego nie jest łatwe i wymaga odpowiedniej wiedzy oraz przygotowania. Działanie zgodnie z przyjętymi regułami i dobrymi praktykami zwiększa szansę na znalezienie odpowiedniego pracownika, co staje się coraz trudniejsze. Najlepsi kandydaci mają największe oczekiwania i nawet małe niuanse mają dla nich znaczenie. Warto brać to pod uwagę.
- podsumowuje Łukasz Sokal, Ekspert WSB w Szczecinie w obszarze HR oraz wykładowca uczelni.
Autorem artykułu jest mgr Łukasz Sokal, Ekspert WSB w Szczecinie w obszarze HR.
mgr Łukasz Sokal
*Zdjęcie użyte w artykule pochodzi ze strony Pexels.com