Nie "czy" lecz "jak" korzystać ze sztucznej inteligencji w procesie kształcenia? Jaka jest rola uczelni w procesie globalnej transformacji cyfrowej? Jak digitalizacja zmieni przyszłość uczenia i nauczania?
Na te i wiele innych, inspirowanych technologiczną zmianą pytań odpowiedzi szukali uczestnicy konferencji Digital Universities Europe, która odbyła się w dnia 10-12 marca we Wrocławiu.
350 ekspertów z niemal 30 krajów z całego świata – przedstawicieli uczelni – metodyków, wykładowców, władze wydziałów oraz instytucji edukacyjnych, firm wytwarzających i wdrażających technologie informatyczne wspierające proces dydaktyczny mierzyło się z trudnymi pytaniami dotyczącymi przyszłości uczelni.
Organizator konferencji – Times Higher Education zadbał o możliwości networkingu oraz swobodną wymianę myśli podczas paneli dyskusyjnych i warsztatów. Udział w debacie wziął także Rektor Uniwersytetu WSB Merito w Poznaniu – dr hab. Ryszard Sowiński. W panelu dyskusyjnym, dotyczącym transformacji technologicznej jako wyzwaniu zarządczym dla uczelni zwrócił uwagę na trzy kluczowe aspekty: zarządzanie przez cele, zarządzanie oparte o dane oraz zarządzanie przez wartości, szczególnie ważne dla uniwersytetów, aby w dobie zaawansowanych zmian technologicznych stać na straży takich wartości jak prawda czy dobro.
Kształtowanie postaw – etycznego i uczciwego korzystania z technologii to rola uczelni. Kwestia kompetencji człowieka, jako jednostki podejmującej decyzje zarządcze, budującej zespoły, dokonującej wyboru technologii i projektującej ramy korzystania z niej była bezsprzecznie tematem przewodnim większości wystąpień. Koncentracja na człowieku i jego kompetencjach łączyła zarówno perspektywę dydaktyków, władz uczelni, jak i zespołów IT.
Podczas konferencji Digital Universities Europe digitalizacja pojawiła się także w swej praktycznej odsłonie. Wiele zespołów i przedstawicieli uczelni prezentowało case studies z wdrożeń konkretnych rozwiązań technologicznych do procesu obsługi studentów, zarządzania pracownikami, planami, ale także oceniania, jaki szkolenia z wykorzystania sztucznej inteligencji w akademickiej praktyce. Niezwykle wartościowe spojrzenie z bliska w wewnętrzne procesy kilkudziesięciu europejskich uczelni pozostanie unikalnym doświadczeniem uczestników spotkania.
Konferencję cyklicznie organizuje Times Higher Education - globalny dostawca danych i specjalistycznej wiedzy o szkolnictwie wyższym, twórca międzynarodowych rankingów. Współorganizatorem wydarzenia jest największa grupa uczeni niepublicznych w Polsce – Grupa Merito, którą tworzą Uniwersytety WSB Merito, Uniwersytet Dolnośląski DSW oraz Collegium Civitas.
Honorowym patronem wydarzenia jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a partnerami: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej oraz Polska Unia Edukacyjna.
O Uniwersytecie WSB Merito Poznań (wcześniej Wyższa Szkoła Bankowa)
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu, założony w 1994 roku jako Wyższa Szkoła Bankowa, kształci ponad 14 tys. studentów na trzech wydziałach: w Poznaniu, Chorzowie i Szczecinie. Od lat jest najczęściej wybieraną uczelnią niepubliczną w Wielkopolsce i zajmuje 1. miejsce w regionalnym rankingu „Perspektyw”. Uniwersytet posiada międzynarodowe akredytacje ACCA, IACBE, IPMA Polska oraz jest członkiem prestiżowej organizacji AACSB.
Uniwersytet WSB Merito należy do największej grupy uczelni niepublicznych w Polsce, która działa w 11 miastach (Bydgoszczy, Chorzowie, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Opolu, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu). Uczelnie oferują studia I i II stopnia, podyplomowe oraz MBA i kształcą dziś niemal 100 tys. studentów.
Merito wyraża praktyczność, przyjazność, nowoczesność, dostępność i uniwersalność. Nawiązuje znaczeniowo do meritum, które kojarzy się z charakterystycznym dla uczelni pragmatyzmem i skutecznym działaniem. Nowa nazwa podkreśla również szeroką ofertę i praktyczny charakter studiów. Uniwersytety WSB Merito są pragmatyczne, od zawsze dalekie od teoretyzowania, stawiają na praktyczną wiedzę.