Nie czy lecz jak korzystać ze sztucznej inteligencji w procesie kształcenia? Jaka jest rola uczelni w procesie globalnej transformacji cyfrowej? Jak digitalizacja zmieni przyszłość uczenia i nauczania?
Na te i wiele innych, inspirowanych technologiczną zmianą pytań odpowiedzi szukali uczestnicy konferencji Digital Universities Europe, która odbyła się w dnia 10-12 marca we Wrocławiu.
350 ekspertów z ponad 30 krajów z całego świata – przedstawicieli uczelni – metodyków, wykładowców, władze wydziałów oraz instytucji edukacyjnych, firm wytwarzających i wdrażających technologie informatyczne wspierające proces dydaktyczny mierzyło się z trudnymi pytaniami dotyczącymi przyszłości uczelni.
Organizator konferencji – Times Higher Education zadbał o możliwości networkingu oraz swobodną wymianę myśli podczas paneli dyskusyjnych i warsztatów. Udział w debacie wzięli także przedstawiciele Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku. Dziekan Wydziału Biznes dr hab. Anna Kalinowska-Żeleźnik, prof. UWSB Merito zwróciła uwagę na trzy kluczowe perspektywy dla rozumienia technologicznych wyzwań – perspektywa studentów – biegłych w nowych technologiach, perspektywa wykładowców – poszukujących rozwiązań, wspierających kształcenie oraz perspektywa osoby zarządzającej uczelnią, która musi dostarczać adekwatne do potrzeb rozwiązania.
Przykładem takiego rozwiązania może być eksperymentalne jak dotąd użycie narzędzi sztucznej inteligencji do wsparcia procesu egzaminowania i oceniania dokonań studentów kierunków informatycznych, opracowane przez prof. Cezarego Orłowskiego z Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku.
Kształtowanie postaw – etycznego i uczciwego korzystania z technologii to rola uczelni. Kwestia kompetencji człowieka jako jednostki podejmującej decyzje zarządcze, budującej zespoły, dokonującej wyboru technologii i projektującej ramy korzystania z niej była bezsprzecznie tematem przewodnim większości wystąpień. Koncentracja na człowieku i jego kompetencjach łączyła zarówno perspektywę dydaktyków, władz uczelni, jak i zespołów IT.
Podczas konferencji Digital Universities Europe digitalizacja pojawiła się także w swej praktycznej odsłonie. Wiele zespołów i przedstawicieli uczelni prezentowało case studies z wdrożeń konkretnych rozwiązań technologicznych do procesu obsługi studentów, zarządzania pracownikami, planami, ale także oceniania, jaki szkolenia z wykorzystania sztucznej inteligencji w akademickiej praktyce. Niezwykle wartościowe spojrzenie z bliska w wewnętrzne procesy kilkudziesięciu europejskich uczelni pozostanie unikalnym doświadczeniem uczestników spotkania.
Konferencję cyklicznie organizuje Times Higher Education - globalny dostawca danych i specjalistycznej wiedzy o szkolnictwie wyższym, twórca międzynarodowych rankingów. Współorganizatorem wydarzenia jest największa grupa uczeni niepublicznych w Polsce – Grupa Merito, którą tworzą Uniwersytety WSB Merito, Uniwersytet Dolnośląski DSW oraz Collegium Civitas.
Honorowym patronem wydarzenia jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a partnerami: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej oraz Polska Unia Edukacyjna.