Chcesz zainwestować w swój rozwój, ale nie masz pewności na co zwracać uwagę przy wyborze studiów podyplomowych? Sprawdź, na jakie 7 obszarów warto zwrócić uwagę, by być zadowolonym z wyboru.
Numer 1 - formalności
Zwróć uwagę na podmiot prowadzący - czyli kto prowadzi studia? Zgodnie z Ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, mogą to robić tylko uczelnie wyższe, instytuty badawcze, instytuty naukowe, Polska Akademia Nauk.
Numer 2 - weryfikacja oferty
Zweryfikuj zakres tematyczny studiów. Pamiętaj, że liczy się konkretny program – nie tylko nazwa studiów - na ile jest on adekwatny do Twoich zamierzeń i konkretnych potrzeb. Sprawdź też w jakiej formie realizowane są zajęcia: praca warsztatowa, praca projektowa, analiza studiów przypadków, gry, symulacje, itp. - ważne, by była różnorodna.
Numer 3 - zadbaj o czas
Sprawdź proponowaną liczbę godzin na wybranym kierunku. W Ustawie nie ma określonej minimalnej liczby godzin dla kierunków biznesowych, ale tzw. dobra praktyka stanowi o co najmniej 150 godzinach lekcyjnych.
Numer 4 - co mówią inni
Podpytaj znajomych, przyjrzyj się opiniom o uczelni, a także o konkretnych kierunkach studiów podyplomowych, które są w kręgu Twoich zainteresowań.
Numer 5 - punkty
Piątym kryterium są punkty ECTS, które otrzymuje absolwent danego kierunku.
Numer 6 - kadra, z którą masz zajęcia
Czy wiesz, kim będą osoby prowadzące zajęcia? Jakość zajęć na studiach podyplomowych w dużej mierze zależy od osób je prowadzących. Studia podyplomowe to forma, która powinna łączyć kadrę akademicką z praktykami biznesu. Zwróć uwagę, kto prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych. Ważne jest też doświadczenie takiej osoby wynikające z praktyki gospodarczej.
Numer 7 - partnerstwo i praktyka
Warto dodatkowo zweryfikować, czy dane studia są realizowane w partnerstwie z ekspertami, firmami lub organizacjami. Takie partnerstwo z reguły oznacza wspólne tworzenie programu studiów, wykorzystanie pracowników i współpracowników partnera biznesowego, jako trenerów na studiach, czy też pracę na określonych narzędziach z praktyki gospodarczej. Pozwala to na zaoferowanie dodatkowej wartości dla uczestników studiów podyplomowych.
Grzegorz Rippel - od 2000 roku związany z branżą szkoleń, doradztwa organizacyjnego i personalnego. Założyciel firmy szkoleniowo-doradczej ILLUSTRO. Absolwent socjologii o specjalizacji socjologia organizacji i zarządzania oraz kierunkowych studiów podyplomowych (m.in. coaching, doradztwo zawodowe). Zrealizował ponad 15 tys. godz. szkoleniowych z obszaru kompetencji menedżerskich i sprzedażowych dla klientów w Polsce i Niemczech. Autor narzędzi do badania kompetencji handlowych w trybie on the job training. Realizuje projekty rekrutacyjne na stanowiska menedżerskie i handlowe. Wdrożył ponad 30 projektów związanych z ocenami okresowymi, zarządzaniem zmianami, badaniami mystery shopping. Realizował projekty szkoleniowe i doradcze m.in. dla: PARP, WYG International, Black Red White, PGE Skra Bełchatów, Lasy Państwowe, TAURON SA, Opoltrans, Bonduelle Polska, UVEX Safety Polska, Broekelmann Polska. Wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu, m.in. na kierunku zarządzanie studia I i II stopnia, studiach podyplomowych HR business partner.