Chęć skorzystania z okazji i zakupów w promocyjnych cenach kieruje decyzjami klientów nie tylko w Black Friday. Na co w tym szczególnym dniu warto zwrócić uwagę, by przy podejmowaniu decyzji zakupowych faktycznie zaoszczędzić?
Czym jest Black Friday?
Czarny piątek, czyli Black Friday, to dzień w USA wyznaczający umowny początek zakupów przed Świętami Bożego Narodzenia. Przypada w ostatni piątek listopada. Wiele sklepów jest wówczas czynnych w dodatkowych godzinach, niekiedy całą dobę, oferując jednodniowe okazje i specjalne zniżki.
To jeden z najbardziej dochodowych dni dla sprzedawców w USA w ciągu całego roku. Zakupów dokonuje wówczas ponad 100 milionów Amerykanów. Nie dziwi więc, że Black Friday propagowany jest w coraz większej liczbie innych krajów poza Stanami Zjednoczonymi.
To jeden z najbardziej dochodowych dni dla sprzedawców w USA w ciągu całego roku. Zakupów dokonuje wówczas ponad 100 milionów Amerykanów. Nie dziwi więc, że Black Friday propagowany jest w coraz większej liczbie innych krajów poza Stanami Zjednoczonymi.
Czarny piątek - czyli wyprzedaże w Polsce
W Polsce Black Friday zagościł od 2015 roku i ma się całkiem dobrze. Klienci z uwagą śledzą strony internetowe, gazetki promocyjne i inne ogłoszenia w poszukiwaniu najlepszych zniżek i okazji zakupowych. Sprzedawcy zacierają ręce, szykując się na wielkie obroty i wielkie zyski. Czy zatem piątek 29 listopada faktycznie będzie dniem wyjątkowych przedświątecznych promocji? Moim zdaniem tak - ale z pewnymi zastrzeżeniami.
Sklepy, które przystąpiły do akcji, zapraszają do zakupów stacjonarnych i internetowych. Na klientów czekają przeceny sięgające od 30% do 50% na ubrania, dekoracje do domu, narzędzia, meble i zabawki oraz wszelkie akcesoria kuchenne. Szczegółowa oferta dostępna jest m.in. na stronach internetowych sklepów.
Na co warto uważać robiąc zakupy w Black Friday?
Należy jednak pamiętać, że każdy sklep to na klienta lep. W dniu wyprzedaży ceny mogą być w rzeczywistości podniesione lub też w podobnych wartościach co przed wyprzedażami. Dlatego też jeszcze przed Black Friday warto sprawdzić jak kształtują się ceny, a dopiero później porównać, czy faktycznie cena sprzed dwóch tygodni jest znacznie wyższa od ceny z "piątkowej metki".
Warto też zastanowić się, czy dana rzecz tak na prawdę jest potrzebna. Nierzadko promocjami objęta jest dopiero druga sztuka danego towaru - i tak klient wyda na zakupy 150% założonej kwoty, tylko po to by skorzystać z (pozornej) okazji. Zatem ponownie przestroga nad rozważnymi zakupami, gdyż niektóre mogą okazać się zbędne.
Reasumując, przygotowując się do zakupów w Black Friday warto:
Warto też zastanowić się, czy dana rzecz tak na prawdę jest potrzebna. Nierzadko promocjami objęta jest dopiero druga sztuka danego towaru - i tak klient wyda na zakupy 150% założonej kwoty, tylko po to by skorzystać z (pozornej) okazji. Zatem ponownie przestroga nad rozważnymi zakupami, gdyż niektóre mogą okazać się zbędne.
Reasumując, przygotowując się do zakupów w Black Friday warto:
- sprawdzać ceny - bo nie zawsze mogą być faktycznie obniżone;
- analizować, który zakup faktycznie jest potrzebny - czy kupić znacznie więcej, tylko dlatego że jest promocja na pakiety;
- podejmować decyzje zakupowe świadomie, a nie pod wpływem chwili - by nawet przy promocji 70% nie kupować tego, co okaże się później zbędne.
Udanych zakupów!
Black Friday to dzień okazji i również dla klientów może być bardzo satysfakcjonujący. Często możemy wtedy znaleźć prawdziwe perełki z dużymi zniżkami, czyli w bardzo dobrych cenach.
Życzę zatem rozważnych i udanych zakupów w Black Friday!
Życzę zatem rozważnych i udanych zakupów w Black Friday!
Dr Rafał Parvi jest ekspertem z obszaru finansów, analiz ekonomicznych, rynków finansowych, zarządzania finansami publicznymi.