Jak przechytrzyć mózg, aby zwiększyć efektywność uczenia się? Według badań człowiek potrafi utrzymać wysoki poziom koncentracji zaledwie przez 12 minut. To naprawdę niewiele, bo przecież zajęcia lekcyjne czy zajęcia akademickie trwają znacznie dłużej. Co zrobić, aby wykorzystać ten czas najlepiej jak to możliwe? Jakich sztuczek użyć, aby zwiększyć efektywność uczenia, szczególnie podczas zajęć zdalnych zdradza Agnieszka Kozłowska, metodyczka Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.
Gdzie odnaleźć motywację?
– Efektywność uczenia się polega na podjęciu autonomicznej decyzji. Każdy, kto chce się czegoś nauczyć powinien odpowiedzieć sobie na pytania: Czego chcę? Co mnie interesuje? I na tym się skupić
– radzi Agnieszka Kozłowska.
– Jeśli człowiek ma poczucie, że to, co robi, ma dla niego głęboki sens, że jest w stanie to zrobić i na dodatek sprawia mu to radość, to wtedy pojawia się motywacja
– podkreśla metodyczka z Wyższej Szkoły bankowej w Poznaniu.
Proste triki na poprawienie efektywności
- Nastaw się na działanie! Zajęcia od 8.00 rano, ale ty wolałbyś spać do 10.00? Nic z tego. Nastaw się na to, że w określonych godzinach masz zajęcia i sumiennie bierzesz w nich udział. Nie planuj w tym czasie innych czynności.
- Wyłącz komunikatory! Niestety, wszelkiego rodzaju komunikatory oraz portale społecznościowe, uwielbiane szczególnie przez młodych ludzi, są wrogiem utrzymania koncentracji na danym zagadnieniu czy zadaniu. Dla własnego dobra – wycisz lub wyłącz powiadomienia.
- Bądź aktywny! Długi wykład? Zrób coś z informacjami, które do ciebie docierają, np. stwórz mapę myśli, dzięki której utrwalisz wiedzę.