Nauka i biznes połączyły się, by w jednym miejscu zebrać najnowocześniejsze technologie oparte na wirtualnej rzeczywistości – gogle, inteligentne okulary, interfejsy, wielki zielony ekran oraz zaawansowane komputery i programy. Tak powstało Giant Lazer XR Lab w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu, które właśnie zostało zaprezentowane przez uczelnię.
Uczelnia stworzyła je we współpracy z firmą Giant Lazer specjalizującą się w technologiach VR (virtual reality – wirtualnej rzeczywistość), AR (augmented reality – rozszerzonej rzeczywistości) oraz MR (mixed reality – mieszanej rzeczywistości). Połączenie możliwości uczelni i partnera biznesowego zaowocowało utworzeniem laboratorium XR (extended reality – przedłużonej rzeczywistości), czyli łączącego wszystkie trzy technologie VR, AR i MR w nowy obszar.
To miejsce jest wyjątkowe, pozwala kompleksowo podejść do nauczania technologii składających się na środowisko XR. Mamy tu super sprzęt i programy graficzne oraz komfortową przestrzeń, której kluczowym wyposażeniem jest strefa zielona obejmująca ściany i podłogę, to tzw. greeen screen, przy czym rozbudowany, pozwalający na komputerowe osadzenie dowolnej osoby na dowolnym tle
mówi Sebastian Sobczyk, wykładowca i menedżer kierunku studiów informatyka w WSB.
Wnętrze Giant Lazer XR Lab.
Rośnie nowa generacja informatyków
Moim zdaniem to jedna z najbardziej zyskujących na popularności ścieżek rozwoju zawodowego z uwagi na praktycznie nieograniczone możliwości zastosowania w wielu branżach, nie tylko działających w Internecie. Technologia XR jest nowym narzędziem pozwalającym na zaprojektowanie, zaprezentowanie i zrozumienie finalnego produktu, którym będziemy posługiwać się w prawdziwym świecie przy zaoszczędzeniu zasobu, jakim jest czas. Z tego względu to bardzo interesująca technologia i to nie tylko z perspektywy studenta
mówi Kacper Siniakiewicz, student kierunku zarządzanie, pasjonat technologii i członek drużyny e-sportowej Bankierzy WSB.
Okiem praktyka
Technologie VR i AR znajdują zastosowanie w wielu branżach, sprawdzają się np. jako narzędzia do prototypowania. Branża automotive wykorzystuje technologię XR do projektowania wnętrz samochodów, które tradycyjnie na etapie prototypu modeluje się z gliny. Każda poprawka takiego prototypu wymaga korekty lub wykonania nowego modelu, co jest czasochłonne. Dzięki wirtualnej rzeczywistości możemy projektować bez ograniczeń, poprawiać i ulepszać, aż znajdziemy idealne rozwiązanie
mówi Mateusz Tokarski, wiceprezes Giant Lazer.
Patrząc na przekrój projektów, które już zrealizowaliśmy i nad którymi pracujemy, mogę powiedzieć, że rynek zaczął już odkrywać potencjał tych technologii. Proszę sobie wyobrazić, że w muzeum można wejść do wnętrza obrazu, a w firmie transportującej niebezpieczne materiały - przejść stuprocentowo bezpieczne szkolenie praktyczne z rozładunku towaru. Dzięki doświadczeniom VR lub AR można podziwiać zabytki z lotu ptaka i to pod każdym kątem, albo swobodnie zwiedzać atrakcje turystyczne. To są przykłady naszych realizacji, tu praktycznie nie ma ograniczeń
mówi Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer.