Według badań przeprowadzonych przez EXACTO, w Polsce działa ponad 900 agencji PR, a przychód ze sprzedaży usług PR to około 1,1 mld złotych. Skala zwraca uwagę na zakres potrzeb rynku. Świadomość wpływu wizerunku marki na sprzedaż staje się z roku na rok coraz większa, a po wsparcie PR-owców sięgają już nie tylko korporacje, ale także sektor MŚP. Ta tendencja rodzi wyzwanie – jak wybrać idealnego PR-managera? 5 cech, które najmocniej wpływają na efektywność w PR, wymienia Agnieszka Nowakowska, doświadczony PR-manager, współzałożycielka agencji PR, ekspert i wykładowca WSB Warszawa.
Znajomość rynku mediów
– Zawsze powtarzam klientom, że jeśli widzą agencję lub specjalistę, który na pytanie o znajomość mediów wskazuje listę w excelu, „pękającą w szwach” od obcych nazwisk… powinni mieć się na baczności
– mówi Agnieszka Nowakowska.
– Dobry PR Manager jest w stałym kontakcie z dziennikarzami, zna ich osobiście i „czuje” potrzeby każdego z nich. Wie, co mu zaproponować, by powstał, ciekawy, wartościowy tekst. Korzyść jest wtedy obustronna, a marka naszego klienta często pojawia się w mediach
– dodaje.
Zdecydowanie
Skrupulatność
Lojalność
– To „must have” realizacji celów. Dobry zespół PR to grupa, na którą można liczyć, czyli absolutnie zaangażowana i lojalna. Podczas zajęć z PR zawsze powtarzam studentom, że należy mieć ogromne poczucie odpowiedzialności za biznes klienta i markę. W to poczucie dokładnie wpisuje się absolutna lojalność wobec klienta. Od tej reguły nie może być odstępstwa
– mówi Agnieszka Nowakowska.