Wokół pokolenia Z, jego specyfiki, światopoglądów, zachowań czy sposobu postrzegania świata, narosło wiele teorii i mitów. Dla jednych pokolenie to bardzo różni się w swoim sposobie bycia od poprzednich, dla innych – nie stanowi szczególnej zagadki. Jak jest naprawdę i czy rzeczywiście dotarcie do tej coraz liczniejszej grupy konsumentów stanowi wyzwanie dla marketerów?
Kim są osoby z pokolenia Z?
Wartość vs wartości
Te wyniki nie są jednak sprzeczne z tym, jak według powszechnych opinii na świat patrzą młodsi konsumenci, którzy wolą kupować rzadziej i mniej, ale produkty markowe o wysokiej, sprawdzonej jakości.
W przypadku mówienia o pokoleniu Z duże znaczenie mają pojęcia takie jak indywidualizm i chęć wyróżnienia się. Stąd też – choć ogromną wagę przywiązują do kwestii pochodzenia produktu, sposobu jego produkcji, względów ekologicznych i etycznych – zetki równie chętnie jak produkty z tzw. drugiego obiegu, kupują produkty limitowane i spersonalizowane.
- tłumaczy Tomasz Przewoźnik, ekspert i wykładowca Uniwersytetu WSB Merito Chorzów.
[fot. unsplash.com]
Zetki na zakupach, czyli co i jak sprzedawać
Wszystko dlatego, że od firm i marek zetki wymagają przede wszystkim koncentracji nie na produkcie, a na kliencie (consumer). Dla nich, jako osób wymagających i racjonalnych – które starają dokonywać świadomych zakupów, zbierać informacje o produkcie, analizować je i porównywać – najważniejszymi nie są przedstawiane przez producenta cechy oraz zalety produktu, ale korzyści i możliwości zaspokojenia konkretnych potrzeb, jakie wynikają z zakupu.
Sprawna komunikacja to klucz
Dotarcie do tej grupy odbiorców wiąże się też z z efektywnym wykorzystaniem internetowych kanałów komunikacji. Strona w wersji desktop i mobile to już za mało. Niezbędna jest obecność w mediach społecznościowych, i to różnych: Facebook i Twitter to źródło informacji o produkcie, YouTube to jego prezentacja, Tik-Tok czy SnapChat podkreślają autentyczność, Instagram inspiruje. Trzeba być wszędzie. Ale ta obecność musi wiązać się też z odpowiednim przekazem (communication). Przede wszystkim powinien on być autentyczny, szczery, konkretny i angażujący, a tam gdzie można i potrzeba – zabawny. Ważna jest odpowiednia filozofia marki i produktu.
Młody konsument jest sprytny. Sam oceni, czy dany produkt lub usługa są warte jego uwagi, dlatego zamiast koncentracji na podkreślaniu zalet produktu, ważniejszy jest szerszy kontekst: wartości marki lub firmy. Nie do przeceniania wydają się kwestie związane z podejściem marki do problemów etycznych, gospodarczych czy CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.
- podkreśla Tomasz Przewoźnik.
Menedżer i coach. Praktyk i entuzjasta zagadnień związanych ze sprzedażą i marketingiem.
Skontaktuj się z nami: