Kto wyda więcej pieniędzy na zakupy – kobiety czy mężczyźni? Jakie kwoty Polacy zamierzają przeznaczyć na zakupowe zachcianki? Czy wysokość rabatu ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowej? Ekspert Uniwersytetu WSB Merito w Poznaniu, Michał Pajdak, komentuje badanie UCE Research dla portalu Offerista Group przeprowadzone na 1056 dorosłych Polakach wykonane w dniach 13-14 listopada 2023 roku.
Młodzi skorzystają najwięcej
Ponad połowa Polaków w tym roku zamierza skorzystać z możliwości robienia zakupów z okazji Black Friday. Szukanie okazji zakupowych to domena młodych konsumentów w wieku od 18 do 34 roku życia. Najmniej skorzy do zakupowego szaleństwa są ludzie w grupie wiekowej 65-74 lata. Co ciekawe, mężczyźni częściej niż kobiety zamierzają brać udział w tegorocznym Black Friday (66,9% vs 59,7%). Trochę to zaskakujące, bo z reguły to kobiety są aktywniejsze pod względem zakupowym.
Jak głęboko sięgniemy do kieszeni?
Prognozowane wydatki będą o 11% wyższe niż przed rokiem. Według odpowiedzi respondentów w zeszłym roku przeciętny konsument wydawał między 300 a 400 zł na zakupy objęte promocją z okazji Black Friday. Tak zadeklarowało 13,8% badanych. Natomiast duża grupa osób przeznaczyła na zakupy kwoty 200-300 zł, 400-500 zł oraz powyżej 1000 zł. Z kolei w tym roku Polacy najczęściej mówią, że wydadzą odpowiednio 400-500 zł – 12,9%, powyżej 1000 zł – 12,3% oraz 300-400 zł – 12,1%. Zatem wychodzi na to, że w tym roku konsumenci są gotowi wydać więcej.
Wielkość rabatu ma znaczenie
W zeszłym roku Polacy najczęściej polowali na rabaty w wysokości 40-50% (23,8% respondentów), na drugim miejscu znalazły się obniżki na poziomie 30-40% a na trzecim 50-60%. Z kolei w tym roku konsumenci zapowiadają, że najczęściej będą polować na obniżki 50-60%. Mniejsze obniżki są mniej zachęcające. Natomiast bardzo ciekawy jest trend pokazujący, że klienci praktycznie marginalnie interesują się rabatami powyżej 70% (w tym roku 70-80% – 7% wskazań, a przecież większość na rynku reklam kusi właśnie tak wysokimi rabatami.
Omnibus a rzeczywistość
Koniec ze sztuczkami z obniżaniem cen? Niekoniecznie. Przygotowanie do Black Friday trwają już od kilku miesięcy. To pierwsze święto zakupów po wdrożeniu dyrektywy Omnibus, która nakłada na sprzedawców obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Najbardziej dostępną dla sprzedawcy strategią jest w takiej sytuacji powstrzymanie się od obniżania ceny na miesiąc przed Black Friday po to, aby skutecznie zachęcić potencjalnego klienta do skorzystania z atrakcyjnej obniżki pod koniec listopada.