Świat zmienia się coraz szybciej, ale czy na pewno o taki rozwój świata nam chodzi? Skala ubóstwa i nierówności na świecie rośnie a sukces, który stał się domeną dobrego życia, nierzadko osiągany jest kosztem wykorzystywania ludzi w biednych częściach globu. Na ten problem warto zwrócić uwagę szczególnie 12 maja, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu.
W Europie, gdzie konsumpcjonizm jest jak choroba a mieć wyznacza być, często żyjemy w słodkiej nieświadomości „brudnego” zysku. Kawa, która kojarzy nam się z relaksem i miłą chwilą ma gorzki smak - pozyskiwana jest przy wyzysku i pracy niewolniczej. Czy coś możemy zrobić?
Powoli powstają nowe, alternatywne trendy w stosunku do konsumpcjonizmu. Powrót do natury, zdrowe jedzenie, minimalizm. Wraz z nimi rodzą się postawy konsumenta odpowiedzialnego, który dokonując wyborów zakupowych, oprócz swoich potrzeb szuka większego sensu, chce realizować misje społeczne.
W tych nowych trendach jest miejsce dla sprawiedliwego handlu (z ang. fair trade), który powstał w odpowiedzi na niedostatki światowej polityki handlowej. Celem inicjatywy jest pomoc w wyjściu z nędzy biedniejszej części świata poprzez udział w globalnej wymianie handlowej. Fair trade opiera się na współpracy pomiędzy producentami i konsumentami.
Wyrazem wrażliwości społecznej ze strony konsumentów jest zakup produktów będących w obrocie sprawiedliwego handlu i oznaczonych znakiem FT. Obecnie na rynku istnieje wiele oznaczeń odnoszących się do idei sprawiedliwego handlu, obowiązujących w różnych krajach i dotyczących różnych grup produktów. Jednym z nich jest międzynarodowy znak certyfikacyjny FLO Fairtrade label.
Powoli powstają nowe, alternatywne trendy w stosunku do konsumpcjonizmu. Powrót do natury, zdrowe jedzenie, minimalizm. Wraz z nimi rodzą się postawy konsumenta odpowiedzialnego, który dokonując wyborów zakupowych, oprócz swoich potrzeb szuka większego sensu, chce realizować misje społeczne.
W tych nowych trendach jest miejsce dla sprawiedliwego handlu (z ang. fair trade), który powstał w odpowiedzi na niedostatki światowej polityki handlowej. Celem inicjatywy jest pomoc w wyjściu z nędzy biedniejszej części świata poprzez udział w globalnej wymianie handlowej. Fair trade opiera się na współpracy pomiędzy producentami i konsumentami.
Wyrazem wrażliwości społecznej ze strony konsumentów jest zakup produktów będących w obrocie sprawiedliwego handlu i oznaczonych znakiem FT. Obecnie na rynku istnieje wiele oznaczeń odnoszących się do idei sprawiedliwego handlu, obowiązujących w różnych krajach i dotyczących różnych grup produktów. Jednym z nich jest międzynarodowy znak certyfikacyjny FLO Fairtrade label.
Znaki certyfikacyjne sprawiedliwego handlu (fair trade), przyznawane przez niezależne organizacje, pomagają konsumentom odróżnić towary sprawiedliwego handlu od innych, co ułatwia podjęcie decyzji podczas zakupów.
Aby produkt mógł uzyskać certyfikat fair trade, producenci muszą utworzyć demokratycznie zarządzaną organizację (np. spółdzielnię produkcyjną), w której przestrzegane są równe prawa kobiet i mniejszości etnicznych, zapewnione są co najmniej ustawowe minimalne w danym kraju płace, godne i bezpieczne warunki pracy, wykluczona jest praca dzieci i niewolników.
Fair frade w Polsce
Idea fair trade, mimo już długiego funkcjonowania, nie jest szeroko rozpowszechniona w Polsce. Fakt ten silnie zauważalny jest na sklepowych półkach, szczególnie w porównaniu z ofertą dostępną na rynkach naszych zachodnich sąsiadów. Z badań przeprowadzonych w ramach projektu naukowego Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu poprzez dr Joannę Nogieć i dr Katarzynę Kulig-Moskwę wynika, że certyfikowane produkty fair trade nie są obecnie popularne na polskim rynku. Prowadzone badanie miało charakter ilościowy. Realizowane było techniką CATI wśród 508 respondentów na próbie ogólnopolskiej w 2015 r. Głównym celem badania było poznanie wiedzy o zwyczajach zakupowych, a w szczególności opinii na temat sprawiedliwego handlu i zwyczajów zakupowych związanych w produktami oznaczonymi tym znakiem.
World Fairtrade Challenge
Czy warto się w to angażować? Fair trade to jedna z dróg dla wyrównania globalnych różnic społecznych ale również sposób, by zmieniać los pojedynczego człowieka, jego rodziny, społeczności. Celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której coraz więcej ludzi może wyżywić się z pracy własnych rąk i np. posłać dzieci do szkoły. Tylko tyle, ale aż tak wiele… My, konsumenci, możemy włączyć się w tą pomoc kupujące i promując idee sprawiedliwego handlu.
W dniach 11-13 maja 2018 r. przy okazji Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu zorganizowane zostało wydarzenie World Fairtrade Challenge. W jego ramach każdy może pokazać, że zależy mu na sprawiedliwym traktowaniu rolników i pracowników z najbiedniejszych regionów świata. Więcej informacji: www.fairtrade.org.pl.
Autorzy:
dr Katarzyna Kulig-Moskwa, dr Joanna Nogieć, wykładowcy WSB we Wrocławiu.
Aby produkt mógł uzyskać certyfikat fair trade, producenci muszą utworzyć demokratycznie zarządzaną organizację (np. spółdzielnię produkcyjną), w której przestrzegane są równe prawa kobiet i mniejszości etnicznych, zapewnione są co najmniej ustawowe minimalne w danym kraju płace, godne i bezpieczne warunki pracy, wykluczona jest praca dzieci i niewolników.
Fair frade w Polsce
Idea fair trade, mimo już długiego funkcjonowania, nie jest szeroko rozpowszechniona w Polsce. Fakt ten silnie zauważalny jest na sklepowych półkach, szczególnie w porównaniu z ofertą dostępną na rynkach naszych zachodnich sąsiadów. Z badań przeprowadzonych w ramach projektu naukowego Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu poprzez dr Joannę Nogieć i dr Katarzynę Kulig-Moskwę wynika, że certyfikowane produkty fair trade nie są obecnie popularne na polskim rynku. Prowadzone badanie miało charakter ilościowy. Realizowane było techniką CATI wśród 508 respondentów na próbie ogólnopolskiej w 2015 r. Głównym celem badania było poznanie wiedzy o zwyczajach zakupowych, a w szczególności opinii na temat sprawiedliwego handlu i zwyczajów zakupowych związanych w produktami oznaczonymi tym znakiem.
World Fairtrade Challenge
Czy warto się w to angażować? Fair trade to jedna z dróg dla wyrównania globalnych różnic społecznych ale również sposób, by zmieniać los pojedynczego człowieka, jego rodziny, społeczności. Celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której coraz więcej ludzi może wyżywić się z pracy własnych rąk i np. posłać dzieci do szkoły. Tylko tyle, ale aż tak wiele… My, konsumenci, możemy włączyć się w tą pomoc kupujące i promując idee sprawiedliwego handlu.
W dniach 11-13 maja 2018 r. przy okazji Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu zorganizowane zostało wydarzenie World Fairtrade Challenge. W jego ramach każdy może pokazać, że zależy mu na sprawiedliwym traktowaniu rolników i pracowników z najbiedniejszych regionów świata. Więcej informacji: www.fairtrade.org.pl.
Autorzy:
dr Katarzyna Kulig-Moskwa, dr Joanna Nogieć, wykładowcy WSB we Wrocławiu.