Nawet naukowcy dostrzegli, że osoby mające jakąś pasję w życiu są mniej podatne na choroby. Pasja jest coraz częściej wskazywana jako klucz do poruszania się w skomplikowanym, zmiennym, niejednoznacznym świecie, w którym żyjemy dzisiaj, gdzie strategia się zmienia, a niektóre decyzje są oczywiście słuszne lub błędne.
Jednak jak podaje Harvard Business Review, odnosząc się do przeprowadzonych szkoleń i treningów w wielkich organizacjach, to niestety mniej niż 20% liderów ma silne poczucie własnej wartości oraz indywidualną pasję w tym co robi. Jeszcze mniej jest w stanie przenieść swoją pasję w konkretny komunikat, który będzie zrozumiały dla ludzi. Oczywiście misję swojej firmy są w stanie wyartykułować bardzo szybko, jednak, gdy przechodzimy do przełożenia swojej indywidualnej pasji na misję, zaczyna się problem, ponieważ znowu wracają do czegoś niejasnego lub mglistego np.: „Pomóż innym osiągnąć przewagę”, „Zapewnij sukces.”itp.”. W rezultacie prawie żaden z nich nie ma jasnego planu przełożenia swojej pasji na działanie, przez co nie osiągają swoich najbardziej ambitnych celów zawodowych czy osobistych. Sprowadza się to wszystko do autentycznego przywództwa, które jest w rzeczywistości znalezieniem swojej pasji oraz bycia odważnym, by w tej pasji żyć i oddziaływać na innych. Jest to najważniejsze zadanie rozwojowe, które stoi przed świadomymi liderami.
Czym jest pasja w przywództwie?
Przede wszystkim pasja w przywództwie jest tym, co czyni Nas wyjątkowymi, kim jesteśmy i co Nas wyróżnia, co jest magicznego w tym kim jesteśmy, a nie co robimy. Znalezienie swojej pasji w przywództwie nie jest łatwe. Gdyby tak było, wszyscy wiedzieliby dokładnie, dlaczego tu jesteśmy i po co żyjemy. Obecnie nieustannie zasypują nas informacje od rodziców, szefów, guru zarządzania, reklamodawców, celebrytów o tym, jacy powinniśmy być np.: mądrzejsi, silniejsi, bogatsi i o tym, jak prowadzić, wzmacniać innych, zarządzać. Wyjaśnienie, kim być w takim świecie, nie mówiąc już o „być nikim oprócz siebie, jest naprawdę ciężką pracą. Jednak doświadczenia pokazują, że kiedy masz wyraźne poczucie tego, kim jesteś, wszystko inne dzieje się naturalnie.
Jak znaleźć swoją pasję?
Poszukiwania swojej życiowej pasji można rozpocząć od pytań zaproponowanych przez Nicka Craig (CEO of the Authentic Leadership Institut) oraz Scott’a Snook (wykładowca w Business Administration at Harvard Business School):
- Co szczególnie kochaliśmy, kiedy byliśmy dziećmi, zanim świat powiedział Nam, co powinniśmy lub czego nie powinniśmy robić? Następnie opisujemy chwilę i to, jak się czujemy.
- Opowiedzmy o dwóch najważniejszych doświadczeniach życiowych. W jaki sposób nas ukształtowały?
- Co teraz lubimy robić w swoim życiu, co pomaga Nam ” śpiewać piosenki”?
Dobrze jest odpowiedzieć sobie na te pytania oraz skonfrontować je z kimś życzliwym, najlepiej w małej grupie, ponieważ prawie niemożliwe okazuje się „przerobienie tych pytań” w samotności. Przyjaciele i zaufane osoby będą oddziaływały na zasadzie lustra.
Opisz swoją legendę
Po tej reaktywnej pracy, stwórzmy wyraźny, zwięzły i deklaratywny komunikat o swojej pasji : „Moja pasja przywództwa to…”. Przykładem wdrożenia ów procesu jest tekst jednego z dyrektorów generalnych, którego pasją jest żeglowanie. Swoją pasję artykułował następująco: „Wykorzystaj wszystkie elementy , aby wygrać wyścig”. Wyjaśnienie tego oświadczenia dla ludzi było oparte o jego indywidualną pasję i brzmiało: „Uwielbiam pływać. W wieku dwudziestu i kilkunastu lat ścigałem się z wysokojakościowymi zawodnikami i prawie dotarłem na Igrzyska Olimpijskie. Teraz żeglarstwo to moje hobby i pasja – wyzwanie wymagające dyscypliny, równowagi i koordynacji. Nigdy nie wiesz, co zrobi wiatr, a na koniec wygrasz wyścig, opierając się na połączonych zdolnościach, intuicji i drużynie. Chodzi o to, jak czytasz elementy”.
Kolejnym krokiem jest przełożenie tej pasji na konkretny biznesowy plan posługując się właściwym i charakterystycznym słownictwem dla tej konkretnej pasji.
Poszukujmy pasję w swoim przywództwie, a przede wszystkim zastanówmy się, jak chcemy zostać zapamiętani przez ludzi? Czy jako jedni z wielu? Czy jako ktoś o kim latami będzie się wspominało? Dlatego opiszmy swoją legendę.
Autorką artykułu jest Anna Flis, wykładowca kierunku Przywództwo w biznesie, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku, Partner Zarządzający Training Designers
Anna Flis, Training Designers