Najstarsze na świecie firmy rodzinne mają ponad 1000 lat i przeżyły zarówno wojny jak i różne epidemie i kataklizmy. Tradycję biznesu rodzinnego ma również Polska i choć losy kraju niejednokrotnie ją przerywały, mamy dziś przykłady rodzimych firm, z których możemy być dumni. Jak przedsiębiorcy rodzinni to robią, że zdają się być odporni na kryzysy?
Z tym mierzą się przedsiębiorcy
Wyzwania przed jakimi stają dzisiaj wszystkie przedsiębiorstwa mają charakter społeczny, ekonomiczny i technologiczny. Związane są głównie z trendami na rynku pracy, na które składają się m.in.: brak rąk do pracy, nowe formy zatrudnienia i świadczenia pracy, konieczność zarządzania zespołami międzygeneracyjnymi i zróżnicowanymi narodowościowo oraz kulturowo. Ponadto zmianie ulegają i pojawiają się nowe trendy konsumenckie, mamy do czynienia z zerwanymi łańcuchami dostaw, a co za tym idzie być może wręcz z przerwanymi procesami globalizacji. Postępują procesy cyfryzacji, rosną i zmieniają się wymagania w zakresie społecznej i ekologicznej odpowiedzialności biznesu
mówi dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB, inicjator Kongresu Firm Rodzinnych, którego V edycja odbędzie się już 7 czerwca we Wrocławiu.
dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB - Dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego przy WSB we Wrocławiu, inicjator Kongresu Firm Rodzinnych.
Co szczególnie wyróżnia firmy rodzinne?
Tę zdolność do adaptacji i regeneracji zapewnia przedsiębiorstwom rodzinnym kilka powiązanych ze sobą czynników. Należą do nich przede wszystkim ścisły związek sfery emocjonalnej tworzonej przez więzi rodzinne ze sferą biznesową, oparcie biznesu na trwałych wartościach daleko wykraczających poza sferę finansową oraz połączenie losów i celów konkretnych ludzi z losami przedsiębiorstwa
wyjaśnia dr hab. Krzysztof Safin, prof. WSB, Dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego i inicjator Kongresu Firm Rodzinnych we Wrocławiu.