Wraz z początkiem roku szkolnego w naszym otoczeniu oraz przestrzeni publicznej pojawią się zmiany. Komunikacja miejska dostosowuje się do nowych obciążeń, ruch na drogach się wzmaga, więcej ludzi pojawia się w miejscach publicznych. Rodzice kupują przybory szkolne oraz inne niezbędne elementy wyposażenia współczesnego ucznia. Widok telefonu komórkowego w dłoniach najmłodszych obecnie mało kogo dziwi lub szokuje – wiek inicjacji cyfrowej został w ostatniej dekadzie znacząco obniżony przez rozwój cywilizacyjny. Można wręcz zaryzykować tezę, że nowe pokolenia mają wyższe od swoich rodziców kompetencje w zakresie nowoczesnych technologii. Ale czy to prawda?
Konsekwentnie realizowane programy społeczne dotyczące walki zwykluczeniem cyfrowym oraz łatwy dostęp do sprzętu sprawiły, że w 2021roku 92,4% gospodarstw domowych w Polsce miało dostęp do internetu.
mówi dr Igor Protasowicki, wykładowca WSB Warszawa, ekspert ds. bezpieczeństwa wewnętrznego i międzynarodowego.
sieciowych – nie tylko społecznościowych, ale także wspomagających nas
w codziennych czynnościach domowych i zawodowych, w pewnym sensie
uzależniliśmy się od dostępu do internetu. Podczas gdy starsze pokolenia
uczyły się obsługi sprzętu komputerowego na użytek własny lub pracy zawodowej, pokolenia młodsze wiedzę i kompetencje w tym obszarze kształtowały w szkołach. Pokolenia najmłodsze natomiast przysposabiane są w sposób naturalny od najmłodszych lat i obsługa urządzeń elektronicznych staje się czymś tak naturalnym, jak chodzenie czy jazda na rowerze. Omawiany proces został dodatkowo przyspieszony w okresie pandemii, gdy zarówno w pracy jak i w szkole korzystanie z systemów komputerowych jako środków komunikacji na odległość początkowo stało się koniecznością, by dziś stanowić nieodłączny element naszego funkcjonowania.
Phishing, spoofing i inne zagrożenia w sieci
sieci globalnej jesteśmy bezpieczni? Na jakie zagrożenia narażone będą
dzieci zaczynające właśnie naukę szkolną? Co zagraża dorosłym?
Policji. W 1999 roku odnotowano 164 oszustwa komputerowe, czyli
przestępstwa definiowane jako „osiąganie korzyści majątkowych lub szkód
wyrządzanych innej osobie, bez upoważnienia, wpływanie na
automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie danych
informatycznych, ich usuwanie lub zmienianie”. Na podstawie zgłoszeń
wszczęto wówczas 52 postępowania. W 2009 roku podobnych zgłoszeń
było 978 – wszczęto 673 postępowania. W 2020 roku – w okresie
pandemii, gdy większość z nas odizolowała się od otoczenia w domach i
kontakt ze światem zapewniała sobie za pośrednictwem internetu –zgłoszono 10 011 oszustw komputerowych a Policja wszczęła na tej podstawie 11 219 postępowań. Nie mówimy tu zatem o wzroście dwu - czy
nawet trzykrotnym. Dziś każdy może znaleźć się na celowniku przestępców lub paść ofiarą przypadkowego ataku z udziałem samoczynnie rozsyłającego się szkodliwego oprogramowania.
Przypadki nielegalnego pozyskiwania danych użytkowników różnych serwisów internetowych (tzw. Phishingu) oraz podszywania się pod instytucje, ich pracowników lub innych użytkowników sieci – w tym także naszych znajomych, osoby z listy kontaktów (tzw. Spoofingu) stały się powszechne. Nie ma tygodnia, by media nie informowały o nowym wariancie znanej już chyba wszystkim „metody na wnuczka”, tylko że z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej – np. komunikatora internetowego czy portalu społecznościowego.
dodaje dr Protasowicki.
Skontaktuj się z nami: