Na gruncie najnowszych regulacji w zakresie przepisów dotyczących prawa pracy czeka pracowników i pracodawców- wiele interesujących i zarazem istotnych zmian. Są one wyrazem unowocześniania i dostosowywania prawa do współczesnych realiów. Stanowią także realizację unijnych wytycznych dotyczących przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów. Możemy spodziewać się innowacji w zakresie rozkładu czasu pracy, urlopów i umów. Najbardziej intrygujące są jednak najnowsze zmiany w ramach kontroli trzeźwości pracowników oraz pracy zdalnej.
Praca zdalna
Pandemia COVID-19 i wynikające z niej utrudnienia stworzyły „podatny grunt” pod rozwiązanie, które większości wydawało się do 2020 roku jeszcze odległe i raczej trudne do zrealizowania. Chodzi oczywiście o pracę zdalną, która na dzień dzisiejszy jest już powszechna, a przez niektórych pracowników i pracodawców nawet preferowana. Pomijając jej wszelkie wady oraz zalety, należy zwrócić uwagę na jej dotychczasowy mankament, który został w końcu rozwiązany przez naszego ustawodawcę – brak konkretnej regulacji w polskim prawie.
1. Kiedy wchodzi w życie praca zdalna?
7 kwietnia 2023 roku wejdą w życie przepisy regulujące kwestie wykonywania pracy zdalnej i tzw. „pracy zdalnej okazjonalnej”. Pracodawcy mają, zatem niewiele czasu na dostosowanie swoich regulacji wewnętrznych do aktualnych przepisów.
2. Jakich zmian możemy się spodziewać?
Przede wszystkim, wykonywanie pracy zdalnej wymagać będzie, co do zasady, uzgodnienia tego w umowie o pracę między jej stronami. Będzie również możliwa zmiana formy świadczenia pracy w trakcie jego trwania.
Zasady wykonywania pracy zdalnej po nowelizacji będą określone
w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, w regulaminie bądź poprzez polecenie pracodawcy lub indywidualne porozumienie z pracownikiem.
w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, w regulaminie bądź poprzez polecenie pracodawcy lub indywidualne porozumienie z pracownikiem.
Na mocy proponowanych w ustawie o zmianie ustawy - Kodeks pracy i niektórych innych ustaw przepisów możliwa będzie tzw. praca zdalna okazjonalna, polegająca na tym, że pracownik będzie mógł wnioskować o wykonywanie pracy zdalnej w wymiarze 24 dni w ciągu jednego roku kalendarzowego. Co istotne, pracodawca będzie obowiązany uwzględnić taki wniosek w sytuacji, gdy jego pracownik:
- jest w ciąży, wychowuje dziecko, które nie ukończyło 4 roku życia,
- sprawuje opiekę nad innym członkiem rodziny bądź nad inną osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym,
- pracownik posiada orzeczenie o niepełnosprawności albo o znacznym stopniu niepełnosprawności, a także gdy pracownik jest rodzicem dziecka niepełnosprawnego.
Przewidziano jednakże pewne zastrzeżenie - rodzaj wykonywanej pracy i jej organizacja muszą umożliwiać wykonywanie obowiązków pracowniczych w formie zdalnej.
3. Co oznaczają najnowsze zmiany dla pracowników i pracodawców?
W związku z kompletnym unormowaniem pracy zdalnej zostaną nałożone na pracodawcę dodatkowe obowiązki w postaci:
- przeszkolenie pracownika w zakresie wykonywania pracy w formie zdalnej,
- zapewnienia niezbędnych materiałów i narzędzi służących do wykonywania takiej pracy oraz serwisowanie i instalacja wspomnianych narzędzi,
- pokrycie kosztów związanych z ich funkcjonowaniem, co obejmuje również uregulowanie kosztów zużycia energii elektrycznej,
- obowiązek informowania o dodatkowych warunkach zatrudnienia podczas zawierania umowy o pracę.
Pracodawca będzie mógł również polecić wykonywanie pracy w formie zdalnej w sytuacji:
- stanów nadzwyczajnych bądź stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii,
- w okresie, w którym nie jest w stanie zapewnić bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu pracy z powodu działania siły wyższej (np. pożar, trzęsienie ziemi czy powódź).
Na gruncie nowych przepisów została również przewidziana możliwość cofnięcia w każdym czasie polecenia wykonywania pracy zdalnej z co najmniej 2-dniowym uprzedzeniem.
Z kolei pracownik zyskuje możliwość wykonywania pracy w dogodnej dla niego formie, na stałe bądź doraźnie w uzasadnionych przypadkach. Ważne jest, iż odmowa wyrażenia przez pracownika zgody na zmianę pracy stacjonarnej na pracę zdalną nie będzie mogła stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę. Taką przyczynę nie może też stanowić wystąpienie z wiążącym wnioskiem o wykonywanie pracy zdalnej przez pracownika. Pracownikom została również zagwarantowane to, iż nie będą mogli być traktowani mniej korzystnie w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych niż inni pracownicy zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy. Nie będą też mogli być w żaden sposób dyskryminowani z powodu trybu wykonywania przez nich pracy.
Kontrola na obecność alkoholu bądź środków odurzających w organizmie pracownika.
Nie sposób nie zgodzić się ze stwierdzeniem, iż samo przebywanie w zakładzie pracy pracownika znajdującego się pod wpływem alkoholu (lub substancji zbliżonych do alkoholu w swoim oddziaływaniu na funkcjonowanie organizmu człowieka) stwarza rzeczywiste zagrożenie dla współpracowników, osób trzecich, ale też dla niego samego. Takie zachowanie stoi także w sprzeczności z zasadami współżycia społecznego oraz dobrymi obyczajami. Nie ulega, zatem wątpliwości, że niezwykle ważna jest samoświadomość pracowników w tym zakresie, ale również możliwość nadzoru pracodawców pod tym kątem.
1. Kiedy wchodzi w życie kontrola trzeźwości? Regulacje dotyczące kontroli trzeźwości obowiązują od 21 lutego 2023 roku. Pierwszych kontroli w zakładach pracy możemy, więc spodziewać się niebawem, po uprzednim wprowadzeniu zmian w regulacjach wewnętrznych obowiązujących w zakładach pracy.
2. Jakich zmian możemy się spodziewać? Pracodawca, na gruncie wprowadzonych regulacji, ma możliwość przeprowadzenia samodzielnie (za pomocą certyfikowanych urządzeń) tzw. „kontroli trzeźwości” pracowników, nawet jeśli nie wykazują oni żadnych oznak bycia pod wpływem alkoholu, narkotyków bądź innych substancji psychoaktywnych. Nowelizacja kodeksu pracy umożliwia przeprowadzenie kontroli nie tylko u pracowników, ale także u osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy (umowy zlecenia, umowy o dzieło) oraz osób fizycznych prowadzących na własny rachunek działalność gospodarczą (B2B). Kontrola trzeźwość będzie mogła być prowadzona:
- w przypadku określenia w przepisach wewnątrzzakładowych możliwości przeprowadzania kontroli trzeźwości,
- jeśli pracodawca nie wprowadzi zmian w przepisach wewnątrzzakładowych w razie uzasadnionego podejrzenia, że pracownik stawił się do pracy pod wpływem alkoholu.
3. Co oznaczają najnowsze zmiany dla pracowników i pracodawców? Pracodawca będzie musiał poinformować zatrudnionych u siebie pracowników o możliwości przeprowadzenia kontroli trzeźwości na co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania.
Natomiast w związku z zatrudnieniem pracownika, który będzie mógł być objęty kontrolą trzeźwości, pracodawca będzie musiał przed dopuszczeniem go do pracy poinformować o zasadach i formie prewencyjnej kontroli trzeźwości. Taką informację pracodawcę będzie mógł przekazać w formie papierowej lub elektronicznej.
W sytuacji, gdy kontrola wykaże, że pracownik jest nietrzeźwy, pracodawca nie będzie mógł, dopuści pracownika do pracy. Informację o przeprowadzeniu kontroli pracodawca będzie musiał umieści w części B akt osobowych. W sytuacji zastosowania kary porządkowej w stosunku do pracownika karę porządkową wraz z pełną dokumentacją należy umieści w części D akt osobowych.
Pracodawca będzie musiał poinformowania pracownika, o fakcie niedopuszczenia go do pracy, taką informację będzie można przekazać w dowolnej formie (również ustnej).
Zarówno pracodawca, jak i pracownik będą mogli zażądać przeprowadziła badanie stanu trzeźwości przez policję. Jeśli takie badanie potwierdzi, że pracownik jest trzeźwy - okres niedopuszczenia do pracy będzie musiał być uznany za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy za który będzie należne wynagrodzenie.
Q&A- odpowiedzi na pytania nurtujące pracodawców i pracowników w związku ze zmianami w prawie pracy.
- Czy każdemu pracownikowi można zlecić wykonywanie pracy w formie zdalnej? W szczególnie uzasadnionych przypadkach (stany nadzwyczajne bądź brak możliwości zapewnienia bezpiecznych warunków pracy) pracodawca może zlecić każdemu swojemu pracownikowi wykonywanie pracy w formie zdalnej.
- Czy pracodawca może wydać polecenie wykonywania pracy zdalnej w dowolnej formie? Czy może to być forma ustna?Wydanie takiego polecenia może nastąpić w formie ustnej. Jednak dla celów dowodowych „najbezpieczniej” jest przedstawić polecenie pisemnie – w formie elektronicznej bądź papierowej.
- Czy pracownik musi się zgodzić na wykonywanie pracy w formie zdalnej? Pracownik nie musi zgodzić się na wykonywanie pracy w formie zdalnej, jeśli nie ma do tego odpowiednich warunków lokalowych i technicznych.
- Czy pracodawca może nakazać pracownikowi powrót do biura? Tak, pracodawca będzie mógł cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej. Musi jednak dokonać tego z zachowaniem 2 dni wyprzedzenia (art. 6719 § 4 Kodeksu pracy po nowelizacji).
- W jaki sposób obliczyć ryczałt i zwrot kosztów zużycia energii elektrycznej powstałych podczas wykonywania pracy zdalnej przez pracownika? Podczas obliczeń należy uwzględnić przede wszystkim normy zużycia materiałów i narzędzi pracy, ich ceny rynkowe oraz ilość materiału wykorzystanego na potrzeby pracodawcy i ceny rynkowe tego materiału, a także normy zużycia energii elektrycznej oraz koszty usług telekomunikacyjnych (tj. cena za prąd i łącze internetowe).
- Czy podczas wykonywania pracy zdalnej można przebywać za granicą? Takie rozwiązanie jest możliwe, jednakże tylko za zgodą pracodawcy i przy uprzednim uzgodnieniu z nim tej kwestii.
- Czy pracownicy różnych działów w jednej firmie mogą pracować w różnej formie, tj. jeden dział zdalnie, a drugi dział stacjonarnie? Tak. Może zdarzyć się tak w szczególności ze względu na inny rodzaj wykonywanej pracy i jej specyfikację, a nawet ze względu na charakterystykę poszczególnych stanowisk. Takie zachowanie pracodawcy nie ma znamion nierównego traktowania bądź dyskryminacji.
- Czy pracownik sam decyduje o godzinach pracy w formie zdalnej? Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy i naturą stosunku pracy, to pracodawca decyduje o organizacji pracy. To on, zatem decyduje, w jakich dniach i w jakich godzinach pracownik wykonuje pracę zdalnie.
Kontrola trzeźwości
- Czy można kontrolować trzeźwość osób na umowie B2B i umowie zlecenia? Tak, kontrola trzeźwości dotyczy zarówno pracowników, jak i zleceniobiorców oraz osób zatrudnionych na podstawie umowy B2B.
- Czy można kontrolować trzeźwość pracowników podczas wykonywania pracy zdalnej? Przepisy regulujące pracę zdalną stanowią, że pracodawca może skontrolować pracownika pod względem ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz pod kątem samego faktu wykonywania pracy. Natomiast przy założeniu, że pracodawca skonstruował w regulaminie obowiązek zachowania trzeźwości w czasie pracy, taka kontrola wydaje się być uzasadniona.
- Czy pracodawcy muszą wprowadzić kontrolę trzeźwości w swoich zakładach pracy? Na gruncie najnowszych przepisów nie powstaje obowiązek kontroli trzeźwości. Pracodawcom zostało przyznane uprawnienie do ich przeprowadzania.
- Czy można przeprowadzić kontrolę bez uregulowania jej zasad w regulaminie lub obwieszczeniu? Nie. Jeśli wystąpią u pracodawcy wątpliwości co do stanu trzeźwości jednego z jego pracowników, może on wezwać policję.
Dr Katarzyna Kalata – radca prawny Kancelaria Kalata, prezes zarządu HR LEX Sp. z o.o.