Podjęto wiele prób zdefiniowania przywództwa – jedna ze współczesnych definicji tego terminu obejmuje proces wpływania na ludzi, jak również wyzwalanie siły i potencjału w nich, w celu umożliwienia im dążenia do większego dobra (Blanchard, 2007), które nie kończy się na profitach firmy, dla której pracownik pracuje, a wychodzi poza to, skupiając się również na rozwoju osobowym jednostki i jej kompetencjach czy zdolnościach. Pewnym standardem, zatem stało się nie tylko koncentrowanie się na wskaźnikach liczbowych efektywności pracowników, ale dbanie również o motywację załogi i klimat współpracy. Wszystkie te zabiegi mają się przekładać na satysfakcję ludzi z pracy, co z kolei rzutować ma na efektywność ich działań zawodowych.
- Ludzie chcą i mogą się rozwijać.
- Komunikacja z ludźmi i angażowanie ich w realizację wspólnych celów przynoszą duże korzyści dla wszystkich stron.
- Zarządzanie opiera się na partnerstwie i wspólnym działaniu z pracownikami.
- Diagnozowanie – umiejętność oceny poziomu rozwoju pracownika (narzędzia, np. roczna ocena, obserwacja wykonywanych zadań przez pracownika).
- Elastyczność – swobodne stosowanie różnych stylów zarządzania.
- Partnerstwo – pracownik/przełożony. Zgodnie z modelem Przywództwa Sytuacyjnego Blancharda, najlepszy styl zarządzania opiera się na zasadzie: „to zależy…od”, czyli od ludzi – gdyż różne metody stosuje się wobec różnych pracowników, sytuacji w jakiej się znajdują – gdyż różne metody stosuje się wobec tych samych osób w zależności od celu lub zadania.
- Kompetencje pracownika (wiedza, umiejętności, doświadczenie) czyli fachowość pracownika.
- Zaangażowanie pracownika (motywacja, pewność siebie, satysfakcja).
Samoocena a preferowany styl przywództwa i efektywność w pracy
Samoocena a aktualny styl przywództwa w odniesieniu do preferencji
Styl przywództwa w odniesieniu do preferencji, a efektywność
Prawdziwe przywództwo to odpowiedzialność
- Jakie są twoje cele, priorytety, oczekiwania?
- Jak zamierzasz działać, żeby je osiągnąć?”