W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, coaching staje się kluczowym narzędziem dla liderów, którzy pragną nie tylko zarządzać, ale i inspirować swoje zespoły. Nowoczesny szef to nie tylko wymagający przełożony, ale przede wszystkim mentor i coach, który potrafi wspierać rozwój pracowników, jednocześnie budując zaufanie i zaangażowanie. Coachingowe podejście opiera się na świadomym wyborze – fundamentem tego jest przekonanie, że nasze reakcje, a co za tym idzie, nasze działania i postawy, są rezultatem podejmowanych decyzji. Wprawdzie nie mamy pełnej kontroli nad emocjami, ale mamy wpływ na to, jak na nie reagujemy.
Coaching - czym jest, a czym na pewno nie jest?
„Czas poświęcony na coaching uważam za inwestycję, dzięki której zyskuję czas zaoszczędzony dla siebie”
(Cameron Burness - ICI Pharmaceuticals).
- Coaching zaradczy (problem) – diagnoza sytuacji, celem jest szybkie i efektywne poprawienie sytuacji.
- Coaching rozwojowy – gdy naszym celem jest systematyczne polepszanie kompetencji pracownika, wspieranie pracownika w rozwoju.
- Coaching epizodyczny – to forma udzielania wsparcia i wzmocnienie pracownika w wykonywaniu danego zadania. Polega na natychmiastowym działaniu lidera w konkretnej, obserwowanej sytuacji (epizod).
- Relacji pełnego zaufania/bezpieczeństwa coach-osoba coachowana („chemii”)
- Rzetelnej analizy sytuacji
- Wyznaczania celu (SMART)
- Wspólnej pracy i informacji zwrotnej (na bieżąco)
- Obiektywnej oceny i wniosków.
- Przygotowanie profilu kompetencyjnego pracownika – obejmuje opis stanowiska oraz diagnozę jego kompetencji.
- Zebranie informacji o posiadanych kompetencjach – poprzez obserwację pracy, zachowań oraz poznanie opinii współpracowników.
- Analiza informacji – identyfikacja mocnych stron oraz obszarów wymagających wzmocnienia (max. 2-3 kluczowych kompetencji).
- Ustalenie celu i planu działania – jasne określenie, co chcemy osiągnąć.
- Rozmowy rozwojowe/sesje coachingowe – regularne spotkania wspierające rozwój.
- Udzielanie informacji zwrotnej – np. wg modelu FUKO: Fakty, Ustosunkowanie, Konsekwencje, Oczekiwania.
Uniwersytet WSB Merito Warszawa należy do największej grupy uczelni niepublicznych w Polsce, która działa w 11 miastach: Bydgoszczy, Chorzowie, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Opolu, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu i Wrocławiu i kształci dziś ponad 100 tys. studentów. Merito wyraża praktyczność, przyjazność, nowoczesność, dostępność i uniwersalność. Nawiązuje znaczeniowo do meritum, które kojarzy się z charakterystycznym dla uczelni pragmatyzmem i skutecznym działaniem. Nazwa podkreśla również szeroką ofertę i praktyczny charakter studiów.