Rozwój sztucznej inteligencji (AI) wzbudza niekiedy dynamiczne dyskusje, a czasami nawet społeczne obawy o kształt przyszłego rynku pracy w dobie automatyzacji procesów, rozwoju algorytmów oraz adaptacji AI w różnych sektorach gospodarki. Bez wątpienia czynniki te prowadzą często do wzrostu efektywności i obniżenia kosztów produkcji. Jednocześnie jednak rozwój narzędzi AI rodzi obawy o zwolnienia osób, których zadania mogą zostać w pełni lub częściowo zautomatyzowane. Problem bezrobocia technologicznego stawia przed firmami czy instytucjami publicznymi, wdrażającymi AI, pytania etyczne o tych, których miejsca pracy są zagrożone.
Bezrobocie technologiczne jako wyzwanie etyczne
Wytyczne etyczne dla godnej zaufania sztucznej inteligencji
- Zapewnić przejrzystość procesu automatyzacji – pracownice i pracownicy muszą być informowani o planowanych zmianach, potencjalnych skutkach dla ich stanowisk oraz o krokach podejmowanych w celu zminimalizowania negatywnego wpływu;
- Inwestować w przekwalifikowanie – kluczowym zobowiązaniem jest zapewnienie pracownikom i pracownicom możliwości zdobycia nowych umiejętności, dostosowanych do zmieniającego się rynku pracy;
- Tworzyć mechanizmy wsparcia – firmy powinny współpracować z rządami i organizacjami pozarządowymi, aby wdrażać programy wsparcia dla osób dotkniętych bezrobociem technologicznym;
- Uwzględniać wpływ społeczny – decyzje o automatyzacji powinny być podejmowane z uwzględnieniem ich szerokiego wpływu na społeczności lokalne i globalne.