Nie czy lecz jak korzystać ze sztucznej inteligencji w procesie kształcenia? Jaka jest rola uczelni w procesie globalnej transformacji cyfrowej? Jak digitalizacja zmieni przyszłość uczenia i nauczania?
Na te i wiele innych, inspirowanych technologiczną zmianą pytań odpowiedzi szukali uczestnicy konferencji Digital Universities Europe, która odbyła się w dnia 10-12 marca we Wrocławiu.
350 ekspertów z niemal 30 krajów z całego świata – przedstawicieli uczelni – metodyków, wykładowców, władze wydziałów oraz instytucji edukacyjnych, firm wytwarzających i wdrażających technologie informatyczne wspierające proces dydaktyczny mierzyło się z trudnymi pytaniami dotyczącymi przyszłości uczelni.
Organizator konferencji – Times Higher Education zadbał o możliwości networkingu oraz swobodną wymianę myśli podczas paneli dyskusyjnych i warsztatów. Udział w debacie wzięli także przedstawiciele naszego uniwersytetu Rektor dr hab. Ryszard Sowiński oraz Prorektor prof. Piotr Olaf Żylicz, który omówił badania postaw wobec AI, przeprowadzone wśród nauczycieli akademickich. Badani wykazują dość optymistyczne nastawienie do wkraczającej w ich zawodowy świat sztucznej inteligencji, ale zwracają uwagę na ograniczenia i zagrożenia, takie jak cyfrowe wykluczenie osób starszych czy zaufanie do studentów i oryginalności ich prac.
Kształtowanie postaw – etycznego i uczciwego korzystania z technologii to rola uczelni. Kwestia kompetencji człowieka, jako jednostki podejmującej decyzje zarządcze, budującej zespoły, dokonującej wyboru technologii i projektującej ramy korzystania z niej była bezsprzecznie tematem przewodnim większości wystąpień. Koncentracja na człowieku i jego kompetencjach łączyła zarówno perspektywę dydaktyków, władz uczelni, jak i zespołów IT.
Podczas konferencji Digital Universities Europe digitalizacja pojawiła się także w swej praktycznej odsłonie. Wiele zespołów i przedstawicieli uczelni prezentowało case studies z wdrożeń konkretnych rozwiązań technologicznych do procesu obsługi studentów, zarządzania pracownikami, planami, ale także oceniania, jaki szkolenia z wykorzystania sztucznej inteligencji w akademickiej praktyce. Niezwykle wartościowe spojrzenie z bliska w wewnętrzne procesy kilkudziesięciu europejskich uczelni pozostanie unikalnym doświadczeniem uczestników spotkania.
Konferencję cyklicznie organizuje Times Higher Education - globalny dostawca danych i specjalistycznej wiedzy o szkolnictwie wyższym, twórca międzynarodowych rankingów. Współorganizatorem wydarzenia jest największa grupa uczeni niepublicznych w Polsce – Grupa Merito, którą tworzą Uniwersytety WSB Merito, Uniwersytet Dolnośląski DSW oraz Uniwersytet Civitas.
Honorowym patronem wydarzenia jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a partnerami: Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej oraz Polska Unia Edukacyjna.
Uniwersytet WSB Merito Warszawa (wcześniej Wyższa Szkoła Bankowa) to uczelnia, która umożliwia studentom łączenie nauki z pracą i życiem prywatnym. Niezależnie od rodzaju i kierunku studiów, Uniwersytet WSB Merito działa w myśl idei work-life balance, zapewniając jednocześnie możliwość udziału w stażach, praktykach, wizytach studyjnych w firmach i wyjazdach zagranicznych. Wykładowcami są eksperci praktycy, dzięki czemu prezentowane przez nich treści można niezwłocznie wykorzystać w codziennej pracy.
Uniwersytet WSB Merito Warszawa oferuje studia I stopnia, studia II stopnia, jednolite studia magisterskie, studia II stopnia z podyplomowymi, studia podyplomowe, MBA jak również bogatą ofertę kursów i szkoleń. Współpracuje z ponad 100 partnerami - przedsiębiorstwami, instytucjami publicznymi i pozarządowymi. Dzięki doskonałym relacjom biznesowym studenci Uniwersytetu mają dostęp ofert pracy, a także branżowych warsztatów. Uniwersytet WSB Merito Warszawa w realny sposób przygotowuje do aktywności zawodowej, tworząc programy studiów w oparciu o potrzeby rynku pracy. Uniwersytet WSB Merito Warszawa należy do największej grupy uczelni niepublicznych w Polsce, która działa w 11 miastach: Bydgoszczy, Chorzowie, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Opolu, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu i Wrocławiu i kształci dziś ponad 100 tys. studentów. Merito wyraża praktyczność, przyjazność, nowoczesność, dostępność i uniwersalność. Nawiązuje znaczeniowo do meritum, które kojarzy się z charakterystycznym dla uczelni pragmatyzmem i skutecznym działaniem. Nazwa podkreśla również szeroką ofertę i praktyczny charakter studiów.