Zagrożenie epidemią koronawirusa, wymusiło na większości polskich firm wprowadzenie tzw. homeoffice, czyli pracy zdalnej. Dla niektórych przedsiębiorców przystosowanie się do nowych realiów jest bardzo kłopotliwe, ze względu na ochronę danych. Ekspertka Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku radzi, w jaki sposób zabezpieczyć się przed cyberatakami w sieci.
O jakich środkach bezpieczeństwa powinien pamiętać pracownik, podczas pracy zdalnej?
- zablokowanie komputera przy wyjściu na każdą przerwę, choćby “tylko na chwilę”,
- stosowaniu złożonych haseł dostępowych np. pięć losowo dobranych słów stanowi solidne hasło,
- cykliczna zmiana haseł,
- nie podłączanie urządzeń zewnętrznych,
- aktualizacja systemów, z których się korzysta,
- automatyczne blokowanie komputera po pewnym krótkim czasie bezczynności,
- nie używanie komputera firmowego do celów prywatnych,
- zamykanie, nie hibernowanie, komputera po zakończonej pracy.
O czym powinien pamiętać przedsiębiorca, kierujący pracownika do pracy zdalnej?
- przekazanie pracownikom kont nieposiadających uprawnień administracyjnych,
- aktywacja dwustopniowej weryfikacji podczas logowania,
- aktualizacje zarówno oprogramowania systemowego (np. Windows) jak i dodatkowego (np. przeglądarki internetowe, czytnik PDF),
- włączenie firewalla (zapory sieciowej) – najlepiej w trybie całkowicie uniemożliwiającym nawiązanie połączenia do komputera pracownika z zewnątrz ( z kompletnie niezabezpieczonej, domowej sieci WiFi),
- dostarczenie i bieżące aktualizacje oprogramowania antywirusowego,
- wymuszenie zakazu instalacji oprogramowania niezatwierdzonego przez firmę.
Autorką artykułu jest Klaudia Skelnik - ekspertka WSB Gdańsk z zakresu bezpieczeństwa danych, menedżer kierunku Bezpieczeństwo Wewnętrzne